از طرح SBA آمازون چه می دانید؟

خلاصه مقاله :
یکی از دلایل اصلی پایان ناپذیر بودن موفقیت‌های آمازون رعایت اصل مشتری مداری است. دقیقا همین فاکتور مهم موجب می شود چرخ موفقیت‌های عظیم آمازون نیرو محرکی قوی برای چرخیدن داشته باشد. با مطالعه این مقاله متوجه خواهید شد چه ارتباطی میان چرخ لنگر، موفقیت آمازون و افزایش فروش فروشندگان آمازون وجود دارد.

به اشتراک بگذارید

امتیاز شما به این مطلب

0

تعداد امتیازها: 0

  • 172
  • 0
  • مدت زمان مطالعه 2 دقیقه
از طرح SBA آمازون چه می دانید؟


خلاصه‌ای از مقاله:
فروشگاه آمازون برنامه جدیدی را راه اندازی کرده است که به موجب آن امکان نظارت کامل بر قیمت محصولات فروشندگان طرف سوم در بازار خود را دارد. این شرکت به تازگی، از این فروشندگان برای ملحق شدن به برنامه جدید خود یعنی «Sold By Amazon» یا به اختصار (SBA) دعوت کرده است و آن را یک تجربه فروش جدید خوانده است. در این مقاله قصد داریم شما را بیشتر با این موضوع آشنا کنیم.


آنچه در این مقاله می‌خوانید:


برنامه آزمایشی جدید آمازون برای نظارت بر قیمت‌ها

بر اساس اعلام آمازون: «فروشندگانی که در این برنامه ثبت نام می‌کنند، به آمازون اجازه می‌دهند که قیمت محصولات آنها را به اختیار خود کاهش دهد و در عوض سود سهام تضمین شده‌ای به نام حداقل سود حاصل از فروش یا «MGP» را از آمازون دریافت کنند. در این صورت دادن تخفیف به خریداران، به ضرر فروشندگان نخواهد بود.» در دعوتنامه‌ای که شرکت آمازون به فروشندگان ارسال کرده آمده است: «فروشندگان به اختیار خودشان مشخص می‌کنند که کدام محصولات را در طرح SBA می‌خواهند بفروشند. پس از ورود به این طرح، قیمت گذاری محصولات دیگر در اختیار آمازون خواهد بود. به منظور اطمینان خاطر فروشندگان، آمازون برای هر محصول SBA، حداقل سود حاصل از فروش را به فروشندگان خواهد داد تا به این وسیله حاشیه سود آنها به خطر نیفتد.» در این مقاله قصد داریم شما را بیشتر با طرح SBA آشنا کنیم.

 

فروش در آمازون

 

هدف آمازون از راه اندازی طرح SBA چیست؟

نماینده آمازون در گفت‌و‌گو با شبکه CNBC اعلام کرد که هدف برنامه SBA صرفه‌جویی در زمان و افزایش فروش است. این کار با اتوماتیک کردن قیمت‌ها صورت می‌گیرد. در این صورت آمازون می‌تواند به طور مداوم و راحت به مشتریان قیمت‌های عالی ارائه کند. به علاوه به فروشندگان این اطمینان خاطر داده می‌شود که سود دریافتی آنها، کمتر از مقدار توافق شده نخواهد بود. برنامه جدید، باعث می‌شود انتقادها از سیاست‌های قیمت گذاری آمازون کاهش یابد. در ماه دسامبر، سن ریچارد بلومنتال، بندِ برابری قیمت آمازون را زیر سؤال برد که فروشندگان را از ارائه محصولات خود با قیمت‌های پایین‌تر در سایر خرده فروشی‌ها باز می‌داشت. وی معتقد بود که این کار رقابت در بازار را با مشکل مواجه کرده و به شکل غیر واقعی قیمت کالاهای مصرفی را افزایش می‌دهد.

آمازون در ماه مارس این بند را حذف کرد، اما همچنان بر سیاست قبلی خود پافشاری می‌کند و آن تعلیق محصولات یا قطع دسترسی به دکمه «buy box» برای فروشندگانی است که با قیمت گذاری نامناسب خود باعث خدشه وارد شدن به اعتماد مشتریان شده‌اند. چندی پیش، بلومبرگ گزارش کرد که سیاست قیمت گذاری فعلی آمازون، تلویحاً برخی از فروشندگان را وادار به افزایش قیمت محصولات خود در سایت‌های غیر آمازون می‌کند. دلیل این مساله هم این است که آمازون در حال حاضر تقریباً 40 درصد بازار تجارت الکترونیک آمریکا را در دست دارد و نمی‌خواهد آن را از دست بدهد. در عین حال، فروشندگانی که محصولات خود را در طرح SBA فهرست کرده‌اند، هم اکنون می‌توانند بدون ترس از تعلیق شدن توسط آمازون، قیمت محصولات خود را در سایت‌های رقیب کاهش دهند و در عین حال جلوی ضررهای کلان را بگیرند. به گفته بلر اندرسون، مدیر عامل شرکت Anderson & Associates که به افراد در زمینه فروش در آمازون کمک می‌کند: «در حال حاضر فروشندگان کنترل قیمت گذاری را تماماً به آمازون واگذار کرده‌اند و آمازون در حال کاهش مسئولیت‌های ضد رقابتی خود است.»

مقاله پیشنهادی: آشنایی بیشتر با شرکت آمازون

ویژگی برنامه SBA آمازون چیست؟

از نظر آمازون، SBA یک برنامه ابتکاری با ریسک پایین است. در این طرح، آمازون منتظر فروش محصول در سایت خود بوده و سپس آن را از فروشنده خریده و به مشتری ارسال می‌کند. انتظار برای به فروش رفتن محصول، به آمازون این امکان را می‌دهد که بر اساس علاقه مندی مشتریان، اقدام به انتخاب و برداشتن محصولات مناسب کند. همچنین آمازون در مورد پرداخت حداقلی نیز ضرر نخواهد کرد، چون هر 6 ماه یک بار پرداخت‌ها مجدداً مورد بررسی قرار می‌گیرد. با این حال در ابتدا برای محصولاتی که نیازمند کاهش چشمگیر قیمت هستند، بسیار هزینه بر خواهد بود. مثلاً اگر فروشنده، حاضر به فروش محصول خود با سود حداقلی 20 دلار باشد و آمازون در نهایت آن را با قیمت 15 دلار بفروشد، فروشنده باز هم همان 20 دلار را دریافت خواهد کرد و آمازون باید 5 دلار برای این تراکنش بپردازد. در صورتی که آمازون، محصول را با سود بیش از 20 دلار بفروشد، آنگاه فروشنده قیمت فروش بالاتر را دریافت خواهد کرد.

چگونه آمازون قیمت فروش نهایی را تعیین می‌کند؟

این قیمت به صورت خودکار و توسط موتور قیمت گذاری آمازون مشخص می گرددد. همچنین شرکت به هزینه‌های مربوط به بازگشت محصول توجه دارد. برای ثبت نام در برنامه SBA، نیازی به پرداخت هزینه اضافه نیست، با این حال فروشنده باید صاحب برند بوده و محصولات خود را از طریق سیستم FBA (Fulfillment by Amazon) بفروشد. در این برنامه، فروشندگان با پرداخت مبلغی، امکان استفاده از انبارها و خدمات حمل و نقل آمازون را خواهند داشت. پیش از این نیز آمازون برنامه‌های مشابهی را راه اندازی کرده بود، از جمله این که در طرح Discount Provided by Amazon، این شرکت قیمت محصولات فروشندگان طرف سوم را به اختیار خود کاهش می‌دهد و سپس اختلاف قیمت تخفیف و قیمت درج شده در لیستینگ را می‌پردازد. آمازون همچنین دارای برنامه‌ای است که به موجب آن بر روی هزینه‌های فروشندگان تخفیف قائل می‌شود. این تخفیف در قبال فروش محصول با قیمت پیشنهادی آمازون بوده و معمولاً به اندازه 15 درصد قیمت فروش است.

مقاله پیشنهادی: فروش در آمازون از ایران

برنامه SBA آمازون پتانسیل جذب فروشندگان را دارد؟

برخی از مشاوران بازار در گفت‌و‌گو با CNBC اعلام کرده‌اند که SBA پتانسیل لازم برای جذب فروشندگان به خود را دارد. دلیل این مساله تضمین آمازون برای پرداخت سود به فروشندگان است. با این حال چند سؤال مهم همچنان بی پاسخ مانده است. از جمله این که آمازون کدام محصولات را برای این طرح می‌پذیرد و حداقل سود پرداختی چطور تعیین می‌شود. همچنین به گفته این مشاوران، برخی از فروشندگان همچنان ترجیح می‌دهند کنترل قیمت فروش خود را در تمام کانال‌های فروش در دست بگیرند. به گفته گرت بلوم، معاون تجارت الکترونیک در شرکت Pattern که در زمینه فروش محصول در آمازون و مشاوره دادن به فروشندگان فعالیت می‌کند، «طرح SBA از نظر فروشندگانی جذاب است که سعی در حفظ حاشیه سود خود دارند و در عین حال به واسطه کاهش قیمت محصولات در آمازون می‌توانند کالاهای زیادی را بفروشند.»

تخفیف آمازون به مشتریان

غول خرده فروشی آمازون، در طرح جدیدی به نام «Discount Provided by Amazon»، اقدام به کاهش قیمت محصولات فروشندگان کرده و خودش اختلاف بین تخفیف و قیمت لیستینگ را می‌پردازد. آمازون که در سال 2017 در بین 500 خرده فروش برتر اینترنتی، رتبه 1 را به دست آورده است، از ذکر جزئیات بیشتر در مورد این برنامه خودداری کرد. از جمله این که مشخص نیست آمازون از چه زمانی این برنامه را شروع خواهد کرد، درصد تخفیف ارائه شده چقدر خواهد بود و کدام محصولات مشمول این طرح خواهند شد. با این حال، بنا بر اعلام آمازون، این تخفیف‌ها بر محصولات فروشندگان بازار اعمال خواهد شد و هدف از آن کاهش قیمت‌ها برای مشتریان است. به گفته سخنگوی آمازون: «وقتی آمازون به مشتریان تخفیف ارائه می‌کند، آن‌ها محصول را با قیمت مورد نظر خود می‌خرند و کسب و کارهای کوچک نیز می‌توانند محصولات بیشتری را بفروشند.» در حال حاضر، فروشندگان به این نکته پی برده‌اند که تخفیف‌های این برنامه، عمدتاً برای اقلامی اعمال می‌شوند که به روش FBA فروخته می‌شوند. همانطور که قبلاً هم گفتیم در این برنامه، فروشندگان با پرداخت مبلغی به آمازون، می‌توانند محصولات خود را به انبار این شرکت بفرستند و امور مربوط به ارسال سفارشات را نیز به آمازون بسپارند. وقتی فروشندگان عضو برنامه FBA می‌شوند، محصولات آنها عنوان«Prime-eligible» دریافت می‌کند. البته آمازون صد در صد تأیید نکرده است که کلیه تخفیف‌های این شرکت بر روی محصولات FBA اعمال خواهد شد.

برنامه آمازون برای اهدای محصولات فروخته نشده به خیریه‌ها

آمازون از فروشندگان طرف سوم خود خواسته است تا محصولات فروخته نشده یا ناخواسته که غالباً دور هم ریخته می‌شوند، را به خیریه‌ها اهدا کنند. به گفته شبکه CNBC، آمازون در حال راه اندازی برنامه اهدای جدید به نام « Fulfillment by Amazon(FBA)Donations » برای فروشندگان طرف سوم است که اینونتوری خود را در انبارهای آمازون آمریکا و انگلیس نگه داری می‌کنند. طرح اهدای محصولات که از اول سپتامبر شروع می‌شود، یک گزینه پیش فرض برای همه فروشندگانی است که می‌خواهند محصولات ناخواسته یا فروخته نشده خود را از انبارهای آمازون این دو کشور خارج کنند. البته فروشندگان می‌توانند در صورت تمایل از این برنامه انصراف بدهند. محصولات اهدایی در شبکه‌ای از موسسه‌های غیر انتفاعی آمریکا توزیع می‌شود. این کار توسط گروهی به نام Good360 و خیریه‌های بریتانیا مانند Newlife و Barnardo صورت می‌گیرد. به دنبال انتشار این خبر، آمازون برنامه خود را از طریق یک پست وبلاگ معرفی کرد.

هدف آمازون از برنامه FBA Donation چیست؟

هدف از اجرای این برنامه کاهش تعداد محصولاتی است که بایستی از انبارهای آمازون تخلیه شوند. در این صورت هم به حفظ محیط زیست کمک شده است و هم محصولات به شکلی استفاده شده‌اند. بر اساس گزارش‌هایی که به تازگی منتشر شده است، آمازون معمولاً محصولات فروخته نشده را از انبارهای خود خارج می‌کند. مثلاً در یکی از برنامه‌های مستند پخش شده از تلویزیون فرانسه، آمازون سال گذشته بیش از 3 میلیون محصول را در این کشور از بین برده است. از آنجا که حجم عمده فروشی آمازون در کشور آمریکا صورت می‌گیرد، بنابراین تعداد محصولاتی که در انبارهای این کشور خراب شده‌اند به مراتب بیشتر از سایر انبارهای این شرکت در کشورهای دیگر است. آمازون طی ایمیلی که برای فروشندگان ارسال کرد از افتتاح این طرح خبر داد و نوشت: «این برنامه تعداد محصولاتی که به شکل زباله دفع می‌شوند را کاهش داده و در عوض افراد نیازمند می‌توانند از آنها استفاده کنند.» فروشندگانی که با شبکه CNBC مصاحبه کرده‌اند، گفته-اند که برنامه جدید، هزینه اهدای محصولات ناخواسته به خیریه¬ها را کاهش داده است.

 

فروش در آمازون

 

آمازون در قبال بازگردان محصولات فروخته نشده فروشندگان 50 سنت دریافت می‌کند که بسیار بیشتر از 15 سنتی است که برای دور انداختن آنها گرفته می‌شود. فروشندگان به دلایل مختلف محصولات خود را از بین می‌برند، از جمله این که مشتری آن را بازگردانده است و محصول دیگر قابل استفاده نیست یا اصول ایمنی در آن رعایت نشده است. سخنگوی آمازون طی بیانیه‌ای که برای شبکه CNBC ارسال کرد، شروع برنامه جدید را تأیید و اضافه کرد که هدف رساندن تعداد محصولات غیرقابل استفاده به صفر است. در شرکت آمازون، بخش قابل توجهی از محصولات بازگردانده شده بسته به شرایطی که دارند یا به سایر مشتریان و از بین برنده‌ها فروخته می‌شود و یا به تولید کنندگان باز گردانده می‌شود و یا به سازمان‌های خیریه اهدا می‌شود.

 

تا به حال به خرید محصولات فیزیکی از کارخانه های چینی با قیمت بسیار مناسب و فروش آن در یک مارکت پلیس بزرگ و جهانی مانند آمازون فکر کرده اید؟ بیزینسی که با آزادی از المان زمان و مکان مسیر یک کسب درآمد 24 ساعته و دلاری را برای شما فراهم می کند. هر چند کار آسانی به نظر نمی رسد اما اگر راهنمای جامع و گام به گام در این خصوص وجود داشته باشد، مسیر خیلی آسان تر و سریع تر طی می شود. تماشای ویدیوهای معرفی بیزینس آمازون شاید نقطه عطف زندگی و کسب و کار شما باشد. پس این پیشنهاد را از دست ندهید.

 

 
نویسنده:
https://ezzatkhah.com/amazon-sbasasasa

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظر خود را در رابطه با این مطلب برای ما ارسال نمایید.

برای ارسال نظر باید عضو سایت باشید، اگر قبلا در سایت ثبت نام کرده اید اینجا را کلیک کنید.

captcha Refresh

مطالب مرتبط